به نام خدا
آگاهی های مشاوره ای شماره ۱. ۱۴۰۰/۷/۳۰
سخنی با والدین در خصوص سلامت روان دانش آموزان و شروع سال تحصیلی درشرایط کرونا یکی ازچالشهای مهم خانواده ها باشروع سال تحصیلی 99/400 نحوه حضورفرزندانشان درمدرسه است.
برخی معتقدند که نیازی به حضورعزیزانشان در مدرسه نیست.این دسته باوردارندبه صورت مجازی میتوانندآموزش رادنبال کنند.دسته ای می گویند باگروهبندی وتفکیک درسها بایدبه صورت حضوری امکان بهره بردن مستقیم ازمعلمان رافراهم نمود.و... بهرحال همه دعوابرسرآینده کودکان است غافل ازروح وروان لطیف و تاثیرپذیر آنها حجم بالایی از استرس ، اضطراب ، سواس ، بلاتکلیفی و...برسرشان می ریزیم .بچه ها دنیا راازدریچه والدین می بینند کلام آنها دائما"روح وروان فرزندانشان رامتاثر می سازد. عمل والدین الگوهای عینی را برای آنها فراهم می آورد.حتی احساساتی که والدین سعی می کنندآنهارا ازفرزندان خودپنهان نگه دارند، نیزدرآنهاتاثیر میگذارد.ناگفته نماند، اینکه مانگران اعضای خانواده مان باشیم وسعی کنیم مراقبتهای بهداشتی رادرنظربگیریم. طبیعی است،اگر ما دائما"رفتارهای وسواس گونه وتذکرهای تکراری را گوشزد کنیم و کودکان را در وضعیت نگرانی و بلا تکلیفی نگه داریم ،می تواند آسیبهای جدی وجبران ناپذیری ازقبیل اختلال وسواس فکری -عملی درکودکان را برجای بگذارد........
توصیه های کوتاه زیر درایام کرونایی می تواند به ما درحفظ و ارتقای سلامت روان کودکان یاری برساند. 1-پشتوانه باشید درمدیریت احساسات و بروز تفکرات خود شکیبا باشید بدانیدتنها پشتوانه های عاطفی کودکان ، والدین هستند. اگرآنها نیز مضطرب ، وسواس گونه وعجولانه عمل کنند، کودکان دوچندان بیشتر در معرض آسیب قرار میگیرند . در حقیقت والدین همانند خلبان هواپیما هستند که حتی اگر در شرایط بسیار بدی هم قرار گیرند ، نباید این حس را به مسافران خود منتقل کنند. 2-واردگفتگو شوید. کودکان ممکن است باشنیده ها ودیده های خود درجامعه دست به قضاوتهای ناپخته درذهن خود بزنند، ودچارترس ووحشت شوند، لذاوالدین بایددرشنیدن احساسات و گفتگوبابچه هاپیشقدم باشند وقضاوتهای ذهنی آنها ، ازشرایط را بشنوند و چنانچه دچار برداشتهای غیرمنطقی، ترسهای کودکانه و...شده باشند به آنها آرامش دهند, واطلاعات صحیح وواقعی را به آنها منتقل کنند . 3-دربرابربیماری ناتوان نیستند. کودکان بایدبدانند بارعایت فاصله گذاری اجتماعی ، ماسک زدن وشستشوی دستها تاحد زیادی ازابتلا به این بیماری ایمن می مانند .همچنین بی آنکه احساس بی تفاوتی به آنها دست آورددهد ، درصورت امکان ازعواقب ابتلا به بیماری به آنها بگویید. که خیلی ازافراد باعلایم خفیف شبیه بیماری سرماخوردگی ازآن عبورمی کنند وعده زیادی هم بعد از آن درمان میشوند. ۴_در ابتدا که تازه با این پدیده روبرو شده بودیم،اغلب برنامه ای برای مدیریت زمان و تربیت کودکان مان با شرایط نو را نداشتیم و یک نوع آشفتگی و رها شدگی روی داده بود، که به دلیل گذران زمان در خانه بیشتر با رسانه های مجازی سپری می شد. اما اکنون که ماه ها از پخش شدن این بیماری گذشته است ، زمان ان رسیده تا با مشورت خود کودک وبا در نظر گرفتن همه نیازهایش ، یک برنامهریزی جدید اتفاق بیافتد و با هوشمندی بیشتری پیش برویم .از جمله در این برنامه باید رمانهای مناسب بازی ، استفاده از رسانه ، مطالعه، انجام تکالیف، درس و.... گنجانده شود. به این ترتیب ذهن و عمل ما از آشفتگی خارج خواهد شد. امید وارم از چالش بوجود آمده بدلیل این بیماری فرصت های جدیدی را بیافرینیم تا با کمترین آسیب از آن گذر کنیم. سیفی. مشاور دبیرستان پیام ساری